Dit was de rode draad in het verhaal van Constant Berkhout, die de inleiding verzorgde op ons Shopper Marketing Update Live! Event. Deze Retail Marketing & Shopper Insights Consultant was één van de vier sprekers bij Joinn in Houten. We geven je in dit artikel een overzicht van de sprekers voor de pauze: Constant Berkhout en Adam Tasi van Scent the Brand. Later volgt ook een verslag van de sprekers die hun verhaal na de break presenteerden: Mark Schuijer van Hollander Techniek en René Hendriks, partner bij servicedesign bureau Aan Zee.
Assortiment & shopperbeleving
Niet zozeer de locatie en prijs, maar vooral het assortiment kan je omzet doen groeien, volgens Constant Berkhout. Als je de assortiment perceptie van de consument analyseert, kan je deze inzichten op een slimme manier voor je omzetkansen benutten.
De 4 basisprincipes kritisch bekeken
Creatief omgaan met de assortiment perceptie kan slimmer zijn, dan je alleen te richten de vier basisprincipes bij je assortimentskeuze. Een pittige stelling. Hoe zit dit dan precies?
De kracht van geurmarketing
Adam Tasi, directeur van Scent the Brand geurmarketing, deed na de presentatie van Constant Berkhout zijn verhaal over de invloed van geurmarketing op conversie. Het inzetten van geurbeleving kan leiden tot een omzetverhoging van 30% tot soms wel 100% en kan worden verbonden aan de sensorische strategie van een merk. Bijvoorbeeld die van retailmerken als Jumbo en Albert Heijn. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de geurbeleving past bij het eigen merk-DNA.
“Het aantoonbare effect van geurmarketing is geen toevalstreffer”, benadrukt Tasi, “maar komt tot stand op basis van een uitgebreide analyse. Het is een krachtige tool die op een bewust en onbewust niveau de hersenen van shoppers beïnvloedt. De geur van een supermarktformule bij de entree kan shoppers een herkenbaar Jumbo-, Plus- of AH-gevoel geven. Natuurlijk in samenhang met geluid of de visuele presentatie. Als je verder de supermarkt in loopt, kan de geur van bijvoorbeeld vers brood doorslaggevend zijn voor de aankopen."