NRF 2025. AI stal de show maar wordt vooral gebruikt bij het maken van prognoses

‘De grote olifant in de kamer (zalen) was natuurlijk AI’ en dat was natuurlijk te verwachten maar de praktische toepassingen en het maken van snellere en slimmere (retail) beslissingen waren voor mij van échte waarde. En de toewijding tot het doen van grondiger onderzoek van het onderwerp uiteraard...;-)
29 januari 2025

Om dit sentiment nog beter te duiden, trek ik de vergelijking met vorig jaar toen het vooral de opwinding en bijbehorende verwarring was dat overheerste en dit jaar de praktische waarde voor retailorganisaties en merkfabrikanten centraal stond. Voor mij is dan ook vooral duidelijk geworden dat de grote AI-winnaars van dit moment de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in nauwkeurige en goed gestructureerde data.  

De meest interessante sprekers hadden het dan ook niet over GenAI (zóóó 2024 zoals ChatGPT en soortgelijke) maar over AgenticAI. Retailers en merkfabrikanten hebben veel meer behoefte aan besluitvormingstools (van tactische en strategische waarde) dan aan het creëren van content (operationeel niveau). Besluitvormingstools die autonoom kunnen leren, zich aanpassen aan veranderingen én zelfs autonoom beslissingen kunnen nemen namens zijn/haar menselijke ‘handlers’.

Wij als shoppermarketeers maken vooral gebruik van het steeds breder wordende scala aan sensormogelijkheden in de winkel. Heb je behoefte aan meer informatie over deze optimalisatiesystemen, hulpmiddelen voor vraagvoorspelling shopper intelligence platforms etc dan mag je mij altijd even benaderen. Het is helemaal niet erg dat je het volledige potentieel van AgenticAI nog niet kan nutten maar er zijn al wel wat stappen die je nu al kan nemen. Het doet me denken aan de ‘internethausse’ van begin jaren 2000 die ook pas echt impact kreeg in 2007 vanwege de introductie van de iPhone. Het is in ieder geval nog niet op het niveau dat het de gebruikelijke retailfundamenten kan overstemmen. Het zal een plaats gaan vinden als één van de retailfundamenten, niet als vervanging daarvan.

Door het steeds bredere wordende scala aan sensormogelijkheden in de winkel blijven fysieke winkels ‘top-of-mind’ en zijn de meest impactvolle operationele oplossingen het daadwerkelijke bewijs dat schaalbare innovatie vanuit het perspectief van de winkelvloer wordt geleid. Ook AgenticAI kan een “kapot” retailmodel niet repareren of een slechte operationele uitvoering compenseren, hoe geavanceerd ook. “Je kunt je weg naar retailsucces niet algoritmisch bepalen en is shopper marketing technologie is meer een ‘enabler’ voor groei, geen vervanging voor menselijk intuïtie en vindingrijkheid”.  

Mijn conclusie is dan ook dat AI geen rage is zoals de Metaverse maar het is ook geen opzichzelfstaand concept dat in een geheel eigen universum opereert. 

Ga je mee naar Parijs voor de eerste NRF Europe? Dan gaan we samen met andere leden en partners van ISMI op zoek naar de optimale balans tussen 'hightech' en 'hightouch': balans tussen technologie en menselijke interactie.