Retail Design en Shopper Marketing. Een Perfecte Synergie voor Maximale Winkelvloerprestaties

In onze dynamische wereld van retail is het essentieel om elke vierkante meter van de winkelvloer optimaal te benutten. Retail design en shopper marketing zijn twee krachtige disciplines die, wanneer ze naadloos samenwerken, een ongeëvenaarde invloed kunnen uitoefenen op het gedrag van shoppers.
23 februari 2025

Dit artikel verkent hoe deze synergie kan leiden tot maximale rendement door het optimaal beïnvloeden van shoppergedrag.

“3 Circles of Wow”

Retail Design gaat verder dan alleen esthetiek; het is de kunst (en wetenschap) van het creëren van een retailomgeving die de klantreis verbetert. Een goed ontworpen winkel kan de aandacht trekken, emoties oproepen en de klant door de ruimte leiden op een manier die aankopen stimuleert. Denk aan strategisch geplaatste (digitale) displays, verlichting, geluid en geur en een lay-out die de klant moeiteloos van het ene naar het andere product leidt. Onafhankelijk van de omvang van de winkelvloeroppervlakte hanteer ik het “3 Circles of Wow”- principe dat draait om het creëren van drie afzonderlijke (evt opeenvolgend) momenten van verwondering tijdens een winkelervaring en is niet alleen voorbehouden aan dure flagships. Sterker nog… De “3 Circles of Wow” brengen juist een beetje flagship in een standaard retailconcept. De eerste indruk (First Impression, functionele interactie (Functional Interaction) en emotionele verbinding (Emotionale Connection) staan hierbij centraal om shoppers te verrassen, betrekken en te inspireren.

Technologische integratie mag nooit het doel op zich zijn

Doordat ik mij nu al jaren richt op het begrijpen én beïnvloeden van shoppergedrag combineer ik steeds vaker de belangrijkste principes van retail design én shopper marketing en hanteer ik een meer holistische benadering die zowel de fysieke als de psychologische aspecten van winkelen omvat en daarmee een krachtige synergie ontstaat en deze principes zich overduidelijk aanvullen. Door geïntegreerde shopper marketing campagnes te integreren, kunnen ook merkfabrikanten een belangrijke rol spelen. Door (data-gedreven) ontwerp op unieke maar gratis en voor eenieder beschikbare Big Data én Deep Data te baseren is het finale concept sneller en daarmee goedkoper uit te rollen. Risico’s worden hiermee ook verkleind. Ook het toevoegen van technologische innovaties aan het geheel werkt steeds beter. De fout die hiermee nogal eens wordt gemaakt is dat tech toevoegen aan retail design wordt gezien als doel op zich terwijl het niet meer is dan een middel…  

Moraal van het verhaal…??? Ga eens in gesprek met iemand die beide disciplines combineert en doe daar je voordeel mee.