In 1929 werkte Cullens, als Kroger-winkelmanager, in het zuiden van Illinois en besprak hij met z’n team de mogelijkheid om de manier waarop winkelen was gebaseerd om te draaien. “Wat zou er gebeuren als we de manier waarop mensen winkelen omdraaien en mensen zelf alle artikelen zouden laten verzamelen?” Daarmee was het zelfbedieningsplan gedeponeerd maar zoals velen innovaties werd ook dit idee door zijn directe leidinggevende afgeschoten en bleef zijn voorstel onbeantwoord. Maar Cullen was een échte retailpionier en verhuisde naar Long Island NY en startte zijn eigen winkel: King Cullen, Queens. Cullens visie om shoppers zelf producten te laten kiezen uit grote, in plaats van intieme, winkels met hoge volumes en lage marges leidde tot de eerste moderne supermarkt. Verschillende afdelingen, zelfbediening, korting(!), volumehandel etc waren onderdeel van zijn eerste supermarkt-concept. Vandaag de dag is het natuurlijk al veel meer dan waar het in 1929 ooit mee begonnen is…
Waar in de vroege jaren (1929-1970) van shopper marketing de focus voornamelijk lag op massamarketing en het bereiken van een breed publiek (Attractiewaarde) via traditionele media en begon men te experimenteren met promoties en andere instore stimuli (Transactiewaarde). In de jaren ’80 en ’90 begon shopper marketing zich verder te ontwikkelen met de opkomst van geavanceerde marketingtechnieken en speelden Procter&Gamble maar ook Walmart een cruciale rol in het conceptualiseren van shopper marketing. Net na de eeuwwisseling ontwikkelden de shopper marketing pioniers zich verder door aan de hand van data-analyse consumentengedrag beter te begrijpen en meer gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen. In dit tijdperk was het ook duidelijk dat de integratie van e-commerce en sociale media centraal stond in de ontwikkeling van shopper marketing. Sinds 2010 komt er, terecht, meer aandacht voor Deep Data naast Big Data en is steeds meer gepersonaliseerde retail in de gehele shopper journey mogelijk.
Kortom, in 95 jaar, is shopper marketing getransformeerd van eenvoudige promoties naar een complexe, deep data data-gedreven displine en een cruciale rol speelt in het succes van moderne retailorganisaties.
Daarom belonen wij, van ISMI, ieder jaar de meest succesvolle frontrunners op het gebied van shopper marketing tijdens ons Catch the Shopper Event! Heb jij een succesvolle shopper marketing campagne ontwikkeld afgelopen jaar en verdien jij daarvoor ons applaus? Schrijf je dan vandaag nog in!!!