Het transformatieve potentieel van shopper marketing

Een premium winkelervaring om aan verwachtingen van je shoppers te kunnen voldoen én liefst nog overtreffen. Zoals ik al eerder stelde in een aantal van de artikelen die ik voor ISMI schrijf: ‘A continuous shift towards a more premium shopping experience’. En je zult het wellicht niet verwachten… Shopper Marketing is leidend in deze shift.
23 maart 2025

Met de evolutie van retail en toegenomen complexiteit van de shopper journey is het belang van shopper marketing gegroeid en om traditionele grenzen te kunnen overschrijden adopteren retailers shopper marketing als centrale marketing discipline. In het creëren van de premium winkelervaring is de retailer steeds beter in staat om boeiende en visuele content te brengen in combinatie met de opnieuw oplevende sensorische marketing. Het prikkelen van zintuigen belichaamt de evolutie van traditionele reclame naar een meer genuanceerde en datagestuurde aanpak, waarbij de nadruk ligt op het belang van het begrijpen van shoppergedrag en het ontwikkelen van tactieken die resoneren in retail.  

Wat mij betreft is het absolute succes van shopper marketing afhankelijk van het vermogen om analytische nauwkeurigheid te combineren met de creatieve uitvoering en gedurende een boekjaar snel te kunnen anticiperen. Het belang van een holistische kijk op de shopper journey is evident waarbij iedere interactie een kans is om besluitvorming te beïnvloeden en de merkervaring te verbeteren.  

Maar waarom is shopper marketing dan zo belangrijk voor een retailer? De retailer is de dominante factor binnen het retailecosysteem met de taak om merken en shoppers nog beter en nauwer op elkaar af te stemmen wat leidt tot ervaringen die niet alleen transactioneel zijn, maar ook transformationeel…: Een premium winkelervaring.

Ook in retail spreken we pas over een 'wezenlijke' transformatie wanneer er een perspectiefverandering plaatsvindt, waarbij het nieuwe perspectief het oude niet alleen overstijgt en vervangt, maar waarbij het nieuwe perspectief wordt opgenomen in een groter geheel: het retailecosysteem!