Shopper Marketing. Wat doen we eigenlijk niet?

Shopper Marketing is als het spelen van een ingewikkeld 'live action' bordspel maar dan met echte mensen, echte producten in echte retail.
22 december 2024

Stel je voor dat je op een feestje bent en iemand vraagt: "Wat doe jij eigenlijk voor werk?" Je neemt een diepe ademhaling en begint: "Nou, ik ben een shopper marketeer." Je ziet hun ogen glazig worden, dus je probeert het simpeler te maken: "Ik zorg ervoor dat mensen de juiste producten kopen in de winkel." Ze knikken beleefd, maar je weet dat ze het nog steeds niet begrijpen.

Je probeert het opnieuw: "Denk aan die keer dat je naar de supermarkt ging voor melk en met een kar vol snacks thuiskwam. Dat was mijn werk!" Nu beginnen ze te lachen, maar je weet dat ze nog steeds niet helemaal begrijpen wat je bedoelt.

De waarheid is dat de wereld van shopper marketing een beetje als een doolhof is. Het duurt minstens een jaar of twee voordat nieuwkomers alle ins-en-outs begrijpen. We analyseren consumentengedrag, ontwikkelen strategieën, werken samen met retailers en proberen de perfecte mix van producten en promoties te vinden om verkoop te stimuleren. Het is een beetje als het spelen van een ingewikkeld bordspel, maar dan met echte mensen en echte producten.

Dus, de volgende keer dat iemand vraagt wat je doet, kun je gewoon zeggen: "Ik ben een tovenaar die ervoor zorgt dat mensen precies kopen wat ze nodig hebben, zelfs als ze dat zelf nog niet wisten!" En als ze dan nog steeds niet begrijpen, kun je altijd deze infographic van Shopperations laten zien die we hebben gemaakt om het allemaal wat duidelijker te maken.

Wil jij ook meer weten over Shopper Marketing? Volg dan één van onze post-bachelor opleidingen of masterclasses!