Deze ontwikkeling heeft gevolgen, voor zowel retaling als het shoppergedrag. Waar vind de shopper deze "nieuwe" producten? In het verlengde van de (vers)vleesafdeling? Of in een eigen presentatie elders in de supermarkt?
En wat is de shopper decision tree in deze categorie? Welke beslissingen en in welke volgorde neemt de shopper (vaak onbewust) op zoek naar haar product? Want dat bepaalt de indeling van het schap.
De categorie groeit dermate hard dat private labels verschijnen. PLUS introduceert deze zomer 10 nieuwe huismerkproducten. Het branding spel is op de wagen. Is er al een signpost? Hoe herkent de shopper op een afstand de categorie?
Nog een interessante vraag is in hoeverre de winkelkeuze bepaald wordt door deze categorie. Zullen shoppers switchen van winkel als zij hun voorkeursproduct niet vinden in hun vaste supermarkt? En zullen zij dan ook het hele boodschappenmandje meenemen?
En dan online. Daar spelen dezelfde vragen van vindbaarheid en presentatie. Wat is de shopability, visibility, selectability en availablity?
Met dit onderzoek geeft Markteffect inzicht in de ontwikkelingen op consumentenniveau. De volgende stap is inzichten te verzamelen op shopperniveau.
Wordt vervolgd.