Intieme technologie bestaat helemaal niet... alhoewel ik me dat wel eens afvraag als ik mijn studenten zie zitten met hun eBody. De woorden eBody en intieme technologie gebruik ik als cliffhanger om jullie aandacht te vangen zodat je deze blog gaat lezen. De functie van technologie staat haaks op waar intimiteit voor staat. De functie van technologie gaat over de beheersing van je werkelijkheid. Bij intimiteit denk ik eerder aan ‘ontheersing’. En je smartphone omhelzen, kroelen of zoenen kan je best doen maar is nog niet heel erg (maatschappelijk) geaccepteerd.
Ik dwaal af. Ik merk het. Ik ben slechts een amateurfilosoof. Een filosloof. Terug naar intieme technologie. Intieme technologie? De ontwikkeling waarbij mens en technologie versmelten. Ik ben een groot voorstander van technologie in retail en houd van intimiteit. Eitje dus om een blog te schrijven over mijn eBody! Mijn eBody is altijd bij me. Kan overal zitten en zonder eBody ben ik slechts half de man… enzovoort. Deze blog staat in het teken van internet in, op en om het lichaam. De huidige slimheid van je smartphone uit je broekzak verschuift naar nog meer slimheid aan en zelfs ín je eigen lijf.
Met de opkomst van intieme technologie vervaagt de grens tussen mens en machine. We zijn een mens-machinemengseltje geworden. In retail zouden we dat de de shopper-cyborg kunnen noemen! Het maakt ons leven als (s)hopper makkelijker dan ooit. Supergaaf! Bestaande zintuigen worden versterkt of nieuwe zintuigen worden zelfs toegevoegd. Welke gevolgen heeft dit voor onze samenleving, voor de manier van communiceren met shoppers en hun privacy? Welke kansen pakken we en waar trekken we de grens?
Enkele voorbeelden: de pc veranderde van desktop, naar laptop, naar smartphone en kan ook in de vorm van een computerbril op onze neus of als horloge aan je arm. Via data weet Google eerder dan medische experts dat er een griepepidemie op komst is en wij marktonderzoekers vertrouwen meer op emotieherkenningstechnieken om de smaak van shoppers te meten dan op de uitspraken van shoppers zelf. Vraag het de shopper en hij/zij liegt toch…
We betreden zo een nieuwe fase in de informatiesamenleving, waarin informatietechnologie (IT) intiem van aard wordt. De essentie van de informatiesamenleving? De mens wordt meer machine en de machine wordt meer mens. De eBody is een perfect voorbeeld van de mens die meer machine wordt. En Roxxxy is het perfecte voorbeeld van de machine die meer mens wordt. Roxxxy? Jazeker de eerste sexrobot die lijkt op een vrouw, beter gezegd op een pornoactrice.
Maar zien wij shoppers als mensen die meer en meer machine worden? Machines zijn namelijk ‘maakbaar’ en dan zijn shoppers dat dus ook in wezen. Machines die meer mens worden zijn een nieuwe generatie slimme apparaten die zich wel degelijk kunnen inleven in de mens, bewust van onze gevoelens en ervaringen, zonder dat we die expliciet kenbaar hoeven maken. Het tijdperk van commando’s geven en dingen opzoeken is binnenkort voorbij. Die worden dan op een presenteerblaadje aangereikt, precies wat je nodig hebt en op het moment dat het jou uitkomt. Amazon Echo is over 2 jaar al weer zóóó oud…
En dat willen we ook in retail. Want shoppers verwachten dat ook van ons in retail. Dus moeten wij dat ook willen. En er zijn al aardig wat voorbeelden. Ken je deze varianten van ‘Empathic Things’ al?