Retail fieldlabs zijn bij uitstek iets voor retailers, merkfabrikanten en bureaus. Ons ledenbestand zit vol met slimme en creatieve leden die in gezamenlijkheid willen werken aan innovatieve oplossingen voor uitdagingen die juist in retail gevoeld worden. ISMI faciliteert haar leden met ‘real-life’ retail omgevingen en verbindt zodanig wetenschap en innovatie in het kader van het project ‘Innovatie in retail’ en is de betrokkenheid van retailer, merkfabrikant, bureau en onderwijsinstellingen in het innovatieproces essentieel. De voortdurende kennisproductie die plaatsvindt, komt exclusief in het bezit van de actoren en moet je zien als een soort ‘quadruple retail helix’.
Thematisch zijn de fieldlabs zeer divers maar altijd met een gezamenlijk doel: hoe kunnen we het (morgen) samen beter doen op de winkelvloer? En of dat dan op het gebied van assortimentsvraagstukken, sales, promoties, marcom of retaildesign is maakt ons niets uit. Wij faciliteren het retaillab, jij mag er als lid van ISMI gebruik van maken. Ook de daadwerkelijke invulling van de projecten wisselt. Hoewel we met de meeste projecten op één innovatietraject richten, zijn er ook projecten die meerdere – meer of minder aan elkaar gerelateerde – sub-projecten bundelen. De uitkomsten in topline worden onze leden uiteraard gratis beschikbaar gesteld.
De ISMI Retail Fieldlabs zijn zeer divers maar je kunt ze zien als een soort ankerpunt in ruimte, tijd en soortgelijke innovatie. Wat alle ISMI fieldlabs in gemeenschappelijkheid hebben, is de controle over de ‘levensechte’ omstandigheden (met een beperkt budget) waarin de tests gedaan worden: alle retail fieldlabs zijn winkels en zijn in operatie onherkenbaar voor klanten en zelfs niet voor experts. Daarbij hebben we ook de beschikking over een aantal pop-up locaties die gebruikt mogen worden door onze leden. De wetenschappelijke testfaciliteiten zijn voornamelijk samenwerkingen tussen retailers, merkfabrikanten (en/of initiatief van bureaus) en kennisinstellingen die uitkomsten vertalen naar toepasbare kennis voor de retail.
In een relatief goed afgebakende retailomgeving wordt gekeken hoe nieuwe producten, veranderde assortimentsopstellingen, promoties etc het best kunnen worden ingepast op de bestaande winkelvloer: we sluiten zoveel mogelijk onbekende variabelen uit.
Leer met ons mee!
Door top-down te vervangen door bottom-up komt de creatieve energie van onze leden volledig tot haar recht. De komende tijd gaan we de retail fieldlabs verder uitdiepen en krijgen deze een nog prominentere rol in het Benelux Retail Kennisecosysteem.
Wil je meer weten over de retail fieldlabs? Of wil je ook gebruik maken van de fieldlabs? Neem dan even contact met ons op. We hebben locaties beschikbaar in food retail, consumer electronics, health & beauty, DIY en fashion.