Fysieke winkels worden “ervaringswinkels” in plaats van de traditionele rol van winkels.
Het bieden van unieke memorabele winkelervaringen die elementen van zowel de digitale als fysieke wereld combineren zijn de uitdaging in deze ‘store design shift’. ‘Experiental’ retail is in een aantal branches de oplossing.
Millennials en Gen Z zijn geneigd te winkelen volgens hun persoonlijke waarden.
Vooral Gen Z’ers zullen merken en retailers onder druk blijven zetten om actie te ondernemen voor zaken waarin ze geloven. Met name merken en retailers die een sterk standpunt innemen op het gebied van klimaatverandering, rassen- en geslachtsgelijkheid én betaalbaar onderwijs worden geprezen.
Personalisatie schittert in alle onderdelen van de shopper journey
On-demand personalisatie breidt zich steeds verder uit naar naar alle facetten van ons b2s domein. Dit wordt verder verfijnd naarmate nieuwe technologieën shoppers meer controle gegeven wordt. Succesvolle merkfabrikanten en retailers zetten technologie alleen in als middel en nooit als doel op zich.
McKinsey groepeert deze shoppers in vier hoofdcategorieën, hieronder weergegeven:
4. Investeringen in Shopper Experience Management Platforms (SEMP) stijgen
Op dit moment is het niet (!) de uitdaging om in te breken in het e-commercekanaal maar gaat het erom ervoor te zorgen dat shoppers naadloos kunnen overstappen van fysieke naar online én persoonlijke kanalen en weer terug, met zo min mogelijk moeite.
Merkfabrikanten en retailers heroverwegen hun benadering van empowerment van werknemers
In de afgelopen jaren waren gesprekken over empowerment van werknemers in retail vooral gericht om werknemers te helpen klanten beter van dienst te zijn, in 2023-2025 wordt dat een benadering die het maximaliseren van het bestaande personeelsbestand in evenwicht brengt met het creëren van gezondere, positievere werkomgevingen. Succesvolle retailers helpen anders saaie, handmatige taken te stroomlijnen, waardoor werknemers boeiender en creatiever werk te doen.
‘Shoppable media’ de snelst groeiende advertentiecategorie
Forbes meldt dat ongeveer tweederde van de shoppers social media gebruikt voor hun aankopen. Consumenten worden ‘prosumenten’ wanneer ze jouw producten gebruiken om hun eigen merken en kanalen te promoten. Ook blijven marketplaces verder groeien.
Third-Party cookies zijn op hun retour en ethische datasourcing in de lift
Google zegt de ondersteuning voor Third-Party cookies in haar Chrome-browser stop te zetten. Dat betekent in praktijk dat er minder mogelijkheden zijn om acties/gedrag van shoppers online te volgen en te loggen. De meeste shopper marketeers ontwikkelen eigen platformen voor klantgevens en geven prioriteit aan gegevens uit eerste hand. First-Party data is dus de toekomst. Conversational marketing is een intensieve maar goed oplossing.
Shoppers zoeken steeds vaker naar alternatieven voor het ‘pay-in-full’ model
Abonnementsmodellen blijven hun opmars doorzetten en shoppers zijn vooral geïnteresseerd in een gepersonaliseerde end-to-end ervaring die gemak en unieke voordelen biedt.
Vanwege de extreme prijsstijgingen zullen shoppers ook in 2023 extra aandacht hebben voor 'uitverkoop".
Ook BORIS verdient wederom je aandacht en vraagt om orderorkestratie
BORIS, BOPIS en BOPAC zijn de Kwik, Kwek en Kwak van 2023. Een logistieke nachtmerrie ligt echter op de loer en kan afgewend worden door de voorraadbeheermogelijkheden van retailers.
Autonoom winkelen wordt een vaste waarde in het retaillandschap
Oorspronkelijk geïmplementeerd als veiligheidsmaatregel (als middel en niet als doel…?) is het nu meer een hygiëne-factor geworden.
Effectief gebruik van realtime gegevens over alle beschikbare kanalen
De democratisering van informatie zorgt ervoor dat alle delen van organisatie gelijke toegang hebben tot dezelfde gegevens. Een data-infrastructuur voor een meer uniform en holistisch beeld is de oplossing.
Verdere shopperfragmentatie
Shoppers gebruiken steeds meer kanalen, sterk gedreven door de koopjesjacht die voortkomt uit de bestaande inflatie. Bereiken van je shoppers wordt een verdere uitdaging.
Om ons aanbod qua opleidingen én events maximaal op jullie wensen af te stemmen, zijn we ook erg benieuwd wat jullie bezighoudt. Binnenkort volgt ons jaarlijkse onderzoek onder 100+ b2c en b2s specialisten over wat hun bezighoudt- en delen we binnenkort de resultaten met jullie.