Ooit op zeer ingenieuze wijze onder het tapijt geveegd is sustainability in de luxe retail uitgegroeid tot een c-level onderwerp. Volgens Gartner steeg de duurzaamheid betrokkenheid in Instagram content met 71%, wat zou bewijzen dat de shopper betekenisvol is en dat ook verwacht van luxe merken in o.a. fashion en beauty. U vraagt wij draaien maar het zijn wederom de disruptors die koploper zijn in volledig duurzame bedrijfsmodellen. Zo stelt For Days shoppers in staat om gebruikte kleding te laten circuleren met vlekken en scheurtjes en verwerkt en vernieuwd Atelier & Repairs gebruikte kleding met een twist zodat het een uniek stuk wordt. Reformatie gaat nog verder om shoppers te overtuigen van hun betekenisvolheid en brengt zelfs een driemaandelijks duurzaamheidsverslag uit om te bewijzen dat het niet alleen om economic value gaat maar ook om social en environmental value. Daarbij hebben ze een briljant brutale slogan: “Alleen naakt rondlopen is duurzamer. Wij zijn #2.”
Hoe sexy zijn jullie eigenlijk? Sustainable dan…