Zelfuitgeroepen (shopper)marketing guru’s schilderen een beeld van moeiteloze interacties die shoppers als vanzelf naar de kassa leiden. De magie van touch-points. Maar de realiteit is anders…: iedere interactie is een potentiële valkuil. Ieder touch-point is in potentie een tough-point.
Letterlijk iedere stap in de shopper journey is een kans op frustratie en resulteert in een negatieve impact. In ons gevecht om de aandacht, vertrouwen en loyaliteit van shoppers is het van belang om de realiteit aan te pakken en echt positieve impact te maken in de shopper journey.
En laten we eerlijk zijn… het optimaliseren van een shopper journey is niet van strategische aard maar van tactisch/operationele aard. Strategie gaat over het grote geheel: de visie, (middel)lange termijn doelen en de manier waarop je je merk in de markt positioneert. Tactiek en operationele taken daarentegen, zijn de concrete acties die je onderneemt om de gekozen strategie uit te voeren. Het zijn de dagelijkse beslissingen en handelingen die ervoor zorgen dat het (voor shoppers in de shopper journey) op rolletjes loopt.
Laten we eerlijk zijn, niemand heeft ooit een Nobelprijs gewonnen voor het optimaliseren van de shopper journey. Maar met imperfecties in de shopper journey zou je zomaar eens een hoop klanten kunnen verliezen. Het is zoals proberen een date te imponeren met je geweldige persoonlijkheid, maar dan vergeten dat je een stuk spinazie tussen je tanden hebt… Details doen ertoe!!!
Het aanpakken van de tough-points in de shopper journey is van tactisch operationele aard omdat het gaat om het uitvoeren van de strategie, niet om het bepalen ervan. Het zijn de kleine, cruciale acties die ervoor zorgen dat de doelen, van organisatorische importantie, worden bereikt
Heb jij hulp nodig bij het omzetten van tough-points? Neem dan contact op met ISMI.