Tot 1 oktober had slechts 1% van shoppers (18+) in de US en Europa AR gebruikt bij/tijdens een aankoop te doen. Niet echt een aanleiding om in retail AR groot in te gaan zetten en om verder onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Of moeten we de resterende 99% juist als opportunity zien aangezien technologie bewezen aanzet tot aankoop en dus juist wel gaan testen?
Amazon Salon is een zeldzaam uitstapje naar de groeiende wereld van op retail (b2s) gerichte augmented reality. Wat mij betreft is het een nieuw niveau ‘try-before-you-buy’ en geeft klanten een demo hoe hun haar er uitziet in verschillende (virtuele) kleuren. Een nieuwe vorm van ‘try-before-you-commit’. Recentelijk heb ik met één van onze leden (The Industrious) bij ISMI een TBYB ontwikkelt om eenvoudig sieraden en horloges digitaal te “passen”. Sterker nog de oplossing die we hebben ontwikkeld om een tattoo op je lichaam te zien voordat je hem ook daadwerkelijk laat zetten, is misschien wel het perfecte voorbeeld.
Terug naar de salon…
Verder is Amazon Salon uitgerust met ‘point-and-learn’ technologie. Vind je een product leuk, scan de QR-code, druk op “kopen” en voila, het product wordt bij je thuis afgeleverd. De winkel is dus niet product- of verkoop georiënteerd maar juist service gericht. Super interessant allemaal maar wat hebben we hier nu aan? En sterker nog? Wat kunnen we hier van leren?
Amazon leunt nogal op haar fysieke winkels om technologie te testen op winkelend publiek: kassaloos afrekenen, instore analytics en slimme winkelwagentjes etc. Dus waarom ook niet AR? En zeker als je weet dat AR al is geïntegreerd in de mobiele app van Amazon. De ‘view-in-your-room’ service maakt het mogelijk om op schaal een idee te hebben hoe die coole bank thuis zou staan, te midden van je andere spulletjes.
Overigens heeft Salon geen ‘multi-store’ doelstelling maar is slechts bedoeld als ervaringshub om nieuwe technologie te testen maar vooral om te zien hoe shoppers zich gedragen te midden van technologie en wellicht dit te kunnen verkopen in de toekomst?
Maar wat kunnen we hier van leren dan? Indien je innovatiestrategie enigszins gebaseerd is op mijn favoriete “being-best-in-being-second” strategie is het waardevol om dit soort hubs goed te blijven volgen. Tot op heden gebruikt slechts/nog geen 1% van volwassen AR bij het doen van een aanschaf. Dat betekent dat er nog ruimte genoeg is om te groeien. En andere spelers zijn er ook mee bezig. Zo kocht Snap recentelijk een AI-service waarmee shoppers kledingmaten kunnen vaststellen. Apple en Google investeren serieus in hun ARKIt en ARCore software development kits en worden dus steeds betrouwbaarder voor shoppers maar vooral steeds toegankelijker voor retailers om in te zetten als onderdeel van de totaalervaring voor shoppers. En laten we de nieuwe app van Ikea niet vergeten, heb je die al eens goed getest?
Ben je ook benieuwd wat technologie voor jouw retailorganisatie of merk kan doen? Dan is wellicht onze workshop inclusief retailtour een interessante optie.
Wil je meer zien van Amazon Salon? Check dan onze Must Sees op de website.