In augustus was ik wederom in de gelegenheid om persoonlijk een twaalftal Amerikaanse retailers te interviewen betreffende o.a. In-store Retail Media en In-store Retail Tech. Hieronder volgen een aantal van de belangrijkste ‘learnings’ die ik graag met jullie wil delen.
Wil je meer weten? Neem dan vooral even contact op of kom naar ons volgende event... SMU Live! | Shopper Marketing Tech op 19 oktober aanstaande.
- Begrijp het belang van fysieke winkels en zie je winkel als een soort driedimensionale, fysieke website. Het merendeel van je klanten heeft geen “digitale” relatie met je merk en kunnen derhalve beter gemonitord worden in de fysieke winkel.
- Manage alle stakeholders goed en houd overzicht. Doe je dit niet goed dan is het niet ‘pie-growing’ maar maximaal ‘pie-sharing wat je zult behalen. Wat heeft het voor zin om een beetje budget te verschuiven terwijl je er in een partnership samen veel meer uit kan halen? Win-win-win!
- Ontwerp het netwerk en infrastructuur als een architect. Bouw je netwerk niet op met goedkope technologie maar met zeer robuuste technologie zodat je kan voldoen aan de ingewikkelde behoeften van de adverteerders.
- Lanceer eerst een paar ‘pilot stores’ voordat je het volledig uitrolt. Durf te leren! Test je adverteerdersbehoeften ook eerst op kleine schaal in deze testwinkels.
- Gebruik wat er nu al is. Een testwinkel richt je al in voor een paar duizend Euro en binnen één week. Laat je verrassen door de goede infrastructuur die er nu al is.
- Benader het correct meten van publiek vanuit strategisch perspectief. Het correct meten van publiek is een grote uitdaging en zeker als je rekening houdt met de privacy van je klanten. Er zijn genoeg robuuste oplossingen te vinden
- Verkoop niet alleen advertentieruimte maar ook de oneindig interessante shopper data die vrijkomt van de winkelvloer. Je adverteerders kopen maar wat graag die ontbrekende shopper data gekoppeld aan hun categorie én product.
- De ‘closed-loop attribution’ methode is nu dus ook mogelijk in onze fysieke retailwereld. Het meten van impact wordt veel nauwkeuriger door het integreren van verschillende data/gegevensbronnen.