Zo. Nu eerst duurzaamheid

Als je de wereld als jouw familie ziet, dan moet je er ook goed voor zorgen. Dat is dus precies wat Royal Swinkels Family Brewers doet. Lieshoutse familiebedrijf zet zich dagelijks in om de brouwerij verantwoord en milieuvriendelijk over te dragen aan de volgende generatie. Duurzaamheidsmanager Marthijn Juggeburth vertelt hoe dit doorwerkt in de dagelijkse bedrijfsvoering. “De gedachte is: eerst maximaal besparen en vervolgens verduurzamen.”
4 januari 2023

Bier is een natuurproduct. Voor het brouwen gebruikt men grondstoffen als gerst, hop, water en gist. Marthijn: “Een gezonde agrarische sector en schoon water zijn daarom voor ons van levensbelang. Ook voor de volgende generatie brouwers moet er bijvoorbeeld voldoende kwalitatieve gerst beschikbaar zijn. Dat kan alleen als wij de natuur en omgeving koesteren. Er zal door klimaatverandering steeds meer grondstoffenschaarste ontstaan, dus moeten we er zuinig mee om te gaan. Ik denk dat de bierbranche hier misschien wel het verst in is van allemaal.”

Verantwoordelijkheid nemen

Slim grondstoffengebruik begint voor Swinkels Family Brewers bij efficiënt gebruik van water. Voor het brouwen van bier is veel water nodig, per liter bier gebruik je 4 keer zoveel water. Bekijk je de hele waterketen, van de regen die nodig is voor de gerstteelt tot aan het omspoelen van de bierglazen, dan ’praat je al snel over 150 liter water per liter bier. Marthijn: “Wij nemen onze verantwoordelijkheid en kijken goed naar ons grondstoffengebruik. Wat komt er aan de voorkant de brouwerij binnen en wat gaat er weer uit? Zo ontstond bijvoorbeeld het Boer, Bier, Water-project. In dit project gaan we op een efficiëntere manier om met het water in de omgeving. Bijvoorbeeld door het afvalwater van onze brouwerij te reinigen en het terug het landbouwgebied in te leiden. Zo stijgt het grondwaterniveau, droogt de bodem minder uit en sluiten we de cirkel.”

75 procent circulair
Drie jaar geleden nam Swinkels Family Brewers de hele bedrijfsvoering onder de loep en formuleerde het een ambitieuze doelstelling: een volledig circulair bedrijf te worden voor de volgende generatie. In 2025 moet het bedrijf al voor 75 procent circulair ondernemen. In 2020 stond de teller op 52 procent. “Om circulariteit te kunnen meten, ontwikkelden we een rekenmethode: de Swinkels Circularity Index. De tool is onafhankelijk beoordeeld door KPMG en mag ook gebruikt worden door andere bedrijven. We zijn namelijk van mening dat je duurzaamheid en circulariteit alleen samen voor elkaar krijgt.”


Vanaf het moment dat de doelstelling inging, moesten ook de leveranciers eraan geloven. “Onze boodschap is: ga met ons mee op deze reis en laten we leren van elkaar. Aanvankelijk was er wat terughoudendheid, omdat sommige leveranciers bang waren dat de concurrentie er met hun ideeën vandoor zouden gaan, maar het was mooi om te zien dat sommige leveranciers ons al voor waren. Zo ook Holbox. Zij verrasten ons, want zij hadden al lang nagedacht over dit onderwerp. Als enige leverancier in Europa zijn hun kartonnen displays bijvoorbeeld van 100 procent herbruikbare papier- en kartonsoorten. De lakken zijn op waterbasis en de inkt is van natuurlijk materiaal. Het is mooi om te zien dat een leverancier op dezelfde manier naar duurzaamheid kijkt als dat wij doen.”

De toekomst van bierbrouwen

De nieuwe circulaire ambitie is een logisch vervolg op de inspanningen van de afgelopen decennia. Al sinds 1995 vermindert de biergigant zijn energieverbruik. Onder meer door 1.500 zonnepanelen op het dak te leggen, wat er uiteindelijk 15.000 moeten worden. Op dit moment onderzoekt het bedrijf of het mogelijk is om CO2-neutraal te werken, zonder aardgas te gebruiken. “Tot nu toe hebben we bij het brouwen om twee redenen gas nodig: vanwege elektriciteit en vanwege warmte. Vooral voor de warmte hebben we nog geen alternatief, maar we zijn wel hard op zoek. In samenwerking met de TU Eindhoven onderzoeken we nieuwe mogelijkheden, zoals het verbranden van ijzerpoeder. Dat is een CO2-neutraal proces. Daarnaast onderzoeken we met een aantal grote bedrijven of het mogelijk is om energie te winnen met geothermie.” De droom? Daar hoeft Marthijn niet lang over na te denken: “100 procent circulair werken. Dat onze brouwerij deel uitmaakt van een ecosysteem waarin iedereen samenwerkt en er geen grondstoffen verloren gaan. We zijn daar nog niet, maar we zijn wel hard op weg.” 

Holbox

Loperweg 8
6101 AE Echt
https://www.holbox.nl/