Wat is de optimale prijsstelling voor Autodrop?

Autodrop, wie kent het niet?Autodrop is een Nederlands snoep- en dropmerk die onder snoepfabrikant Concorp valt. Sinds 1965 brengt Autodrop snoep en drop op de markt. Het snoepgoed doet sinds de oprichting al eer aan zijn naam. In het begin was dit door een verwijzing naar auto’s en automateriaal op de verpakking, later werden de snoepjes zelf in de vorm van een auto gemaakt. Autodrop heeft op dit moment vier categorieën in hun zogeheten wagenpark, namelijk de Cadillacs, de dubbeldekkers, de mixen en de marshmallows. Sinds 2002 worden alle producten verpakt in de typerende Autodrop doosjes.
5 mei 2021

Op zoek naar de optimale prijsstelling

Het is voor Autodrop van groot belang om hun producten tegen de juiste prijs in de markt te zetten om zo optimale verkoopcijfers te behalen. Het bepalen van het optimale prijspunt is ook van belang voor je gewenste positionering. Als je als kwalitatief bekend wilt staan, wil je niet te goedkoop worden gepercipieerd en andersom ook niet te duur.

Autodrop heeft door Markteffect een online onderzoek uit laten voeren om de optimale prijsstelling door de ogen van de consument te achterhalen. Het vinden van de optimale prijs is gedaan door de Markteffect prijsmeter, dit is één van de specialiteiten van Markteffect binnen de FMCG branche. Voorafgaand aan het onderzoek had Autodrop een aantal hypotheses over wat de optimale adviesprijs zou moeten zijn. Middels de Markteffect prijsmeter zijn deze hypotheses getoetst en hieruit bleek dat er voor Autodrop nog ruimte is voor optimalisatie voor het behalen van optimale omzet en afzet.

“Een merk bouwen is topsport. Elk detail moet kloppen om succesvol te zijn op dit niveau. De juiste prijs is hierin een belangrijk onderdeel. De Markteffect prijsmeter heeft ons geholpen om tot ons optimale prijspunt te komen.” Ivo Brand, Marketing Manager Autodrop

De consument kan tegenwoordig eenvoudig prijzen van producten vergelijken. Het is voor merken dan ook belangrijk om de producten tegen de optimale prijs in de markt te zetten. Voor het onderzoek voor Autodrop heeft Markteffect haar gevalideerde methode van online onderzoek gebruikt. Middels de Markteffect prijsmeter wordt er inzicht gegeven in de prijsacceptatie en de prijselasticiteit van producten. Met behulp van deze twee pijlers wordt er inzicht gegeven in de optimale prijsrange, wordt er input gegeven voor de bepaling van de prijsstrategie en wordt de koopintentie in kaart gebracht.

Prijsonderzoeken geven de klant direct inzicht in de optimale prijsrange voor haar producten en daarmee in het mogelijke succes van het merk. Dat is waardevol voor de opdrachtgever, maar ook mooi om als onderzoeker aan mee te mogen werken. Ik zal maar niet vertellen hoeveel drop-fruit snoepjes er doorheen zijn gegaan tijdens de rapportage… het zou verboden moeten worden!” Niels Kwint, Onderzoeksspecialist FMCG

De Markteffect prijsmeter wordt door twee onderzoeksmethoden ondersteund, namelijk door de Van Westendorp methode en de Gabor-Granger methode. Door de combinatie van deze twee onderzoeksmethoden wordt de nauwkeurigheid van het uiteindelijke advies verhoogd.

Ziet u na het lezen van deze klantcase net zoals Markteffect de meerwaarde in van een prijsonderzoek? Zou u voor uw producten of diensten een gespecificeerd onderzoek willen ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden!

m.petit@markteffect.nl

Markteffect

Schimmelt 46
5611 ZX Eindhoven