Met circa 100 winkels in 12 landen zorgt Oil & Vinegar voor de beste kwaliteit producten waarmee ieder eetmoment bijzonder wordt. Hoewel er weinig twijfels bestaan over de kwaliteit van de producten en de waarde die deze producten toevoegen aan elk gerecht, was er binnen Oil & Vinegar behoefte aan meer duidelijkheid rondom hun positie in de markt, wat hun imago is en waar kansen liggen voor het merk. Oil & Vinegar was daarom benieuwd naar hoe de consument naar hen keek. Met 70% van de vestigingen in eigen handen en enkele franchiseondernemingen, was er behoefte aan een duidelijke strategie om hun merk naar een hoger niveau te tillen. Met de juiste marketingrichtlijnen en een heldere positionering wordt er een consistente boodschap uitgedragen.
Aanpak
Het uitvoeren van het positioneringsonderzoek bestond uit drie delen: kick-off workshop, kwantitatief onderzoek en een Next Step Session. Het is belangrijk om in dit soort belangrijke en strategische trajecten alle interne stakeholders een stem te geven in het onderzoek, zonder dat iedereen moet kunnen meebepalen wat er allemaal in de vragenlijst komt. Met een brede deelname van interne stakeholders, waaronder de afdelingen branding, communicatie, directie, marketing en productmarketing, en franchisevestigingen is ervoor gezorgd dat alle relevante perspectieven werden gehoord. In dit proces speelde Markteffect een coördinerende rol om te helpen bij het filteren van de relevante inzichten. In afstemming met Oil & Vinegar werden de belangrijkste elementen geïdentificeerd die in het onderzoek zijn opgenomen.
Het onderzoek werd opgedeeld in vier verschillende onderdelen: merkonderzoek, customer journey, een concurrentieanalyse en een doelgroep segmentatie. De Next Step Session zorge ervoor dat de resultaten ook op de juiste manier geïnterpreteerd & geïmplementeerd konden worden. Aan de hand van de resultaten werd stilgestaan bij o.a. de identiteit, het imago en de gewenste reputatie van Oil & Vinegar, en hoe ze graag gezien wilden worden door hun klanten en de markt als geheel.
"De betrokkenheid en ambitie van het hele projectteam van Oil & Vinegar zorgde ervoor dat het zowel inhoudelijk, als in de onderlinge samenwerking, een ontzettend leuk onderzoek was om uit te voeren. Zeker omdat we met onze workshops vanaf de eerste tot de laatste stap echt strategisch mee hebben kunnen denken. Het is mooi om te zien dat al voor de start van het onderzoek de handen jeukten om met de resultaten aan de slag te gaan.’’
Krijn Vugts & Michael Petit, Markteffect
Resultaten
Met behulp van de resultaten uit dit onderzoek wordt duidelijk in kaart gebracht welke doelgroep Oil & Vinegar bedient, welke doelgroep potentie toont, hoe het aankoopproces van olijfolie, azijn en delicatessen eruit ziet en welke rol Oil & Vinegar hierin kan spelen.
Enkele leuke insights uit dit onderzoek zijn bijvoorbeeld dat klanten van Oil & Vinegar veel vaker in de keuken staan dan de gemiddelde Nederlander en meer waarde hechten aan samen eten. In dit geval maken klanten van Oil & Vinegar vaak gebruik van inspiratiebronnen zoals kookboeken. Verder genieten de beginnende koks en fijnproevers het meest van de producten die Oil& Vinegar aanbiedt. De kwaliteit van die producten en het advies dat wordt gegeven in de winkel is iets waar Oil & Vinegar zich in onderscheidt. De winkel is een hele beleving, met een ruim aanbod van luxe producten die de klant kan proeven voor het mee naar huis wordt genomen. Die unieke sfeer en beleving binnen de winkels, daar wordt Oil & Vinegar echt om geroemd.
Oil & Vinegar heeft door dit onderzoek inzicht gekregen in de naamsbekendheid en imago en waar de kansen liggen om hun doelgroep meer te bereiken. Door productaanbod en dienstverlening meer te richten op een bredere doelgroep kan Oil & Vinegar zich beter positioneren in markt. Middels de Next Step Session weet Oil & Vinegar hoe ze het imago en gewenste positionering kunnen aan te scherpen. Markteffect hecht veel waarde aan de samenwerking met Oil & Vinegar en streeft daarbij samen met hen naar groei en succes. Het proces wordt stap voor stap aangepakt, met als eerste focus het versterken van de basis in Nederland. Pas wanneer de thuisbasis goed staat, wordt er de overweging gemaakt om de activiteiten uit te breiden naar andere landen.
Inmiddels is Oil & Vinegar gestart met het combineren van de kennis die ze al hebben met de kennis en ervaring van de markt. Met uiteindelijk doel het verbeteren van de markpositie. Bovendien wordt het onderzoek ook in zowel België als Duitsland uitgevoerd, om ook in deze twee markten de juiste positionering te kunnen bepalen.
"Het positioneringsonderzoek heeft ons voorzien van hele waardevolle inzichten. Door goed te luisteren en verbanden te leggen heeft MarktEffect ons begeleid in het proces om vanuit een brede behoefte tot een scherpe vraagstelling te komen. De resultaten van het onderzoek en de Next Step Session hebben ons de juiste handvaten gegeven om de strategie verder aan te scherpen. Dit proces heeft voor ons echt het verschil gemaakt en heeft ons doen besluiten dit traject ook voor andere landen in te zetten.’’ – Eefje van Dongen, Marketing Manager Oil & Vinegar