Om dit te onderzoeken zijn twee methoden gebruikt: traditionele vragenlijsten en neuro-onderzoek. We hebben gekeken welke van de twee methoden de resultaten het beste kan voorspellen, oftewel:
Zijn de resultaten het beste te voorspellen door wat mensen zeggen of door wat hun brein ervaart?
Traditionele vragenlijsten
Voordat het NeuroPricing™ onderzoek van start ging, werden de respondenten via vragenlijsten gevraagd om hun mening te geven over de prijsverhoging van 0,25 Turkse Lira. Er werd gemeten in hoeverre zij bereid waren om een zak chips te kopen met deze prijsverhoging. Hierna werden dezelfde respondenten gemeten via EEG-onderzoek (NeuroPricing™).
EEG-onderzoek
De keuzes die wij maken worden voornamelijk automatisch en onbewust gemaakt. Dat betekent dat wanneer consumenten een 'bewuste' keuze maken, deze eigenlijk onbewust al gemaakt is.
Vraag je mensen bewust naar wat zij vinden van een prijsverhoging, dan zullen zij hier waarschijnlijk negatief op reageren. Want, wie wil er nou meer betalen? Om te meten of een verhoging van 0,25 Turkse Lira leidt tot omzetverlies, moet dit dus gemeten worden in het onbewuste. NeuroPricing™ meet de automatische, onbewuste reactie van het brein met EEG (bekijk NeuroPricing™ hier).
Via de computer kregen respondenten gerandomiseerd de Lays verpakkingen te zien, steeds met een andere prijs. Bij iedere prijs moesten ze aangeven of ze dit 'duur' of 'goedkoop' vonden. Gelijktijdig werd hun hersenactiviteit gemeten met EEG. De EEG meet via de hersenschors de activiteit van de hersencellen (neuronen).
Bij Neurensics weten we exact welke locaties in de hersenen de ideale prijs aangeven, ook wel de feel-good price. De exacte locatie hebben we kunnen vaststellen door 8 jaar lang EEG-onderzoek te valideren met fMRI-scans. Hiermee zien wij in de hersenen wat de ideale prijs is op onbewust niveau, daar waar keuzes gemaakt worden.
De prijsverhoging van 0,25 Turkse Lira leidt tot een omzetdaling van 9%, maar zorgt wel voor meer winst. De prijsverhoging is daarom een veilige optie.
© ISMI 2024. Alle rechten voorbehouden.
Hét grootste business-to-shopper kennisplatform.
Kenniscentrum, kennisontwikkelaar én belangenbehartiger voor Shopper- en Trade Marketing professionals.
Wij staan voor continue ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied- en deelgebieden voor alle relevante sectoren. Dit doen we door waardevolle kennis en ervaring te verzamelen en door te geven via onze Masterclasses, workshops en vakspecifieke events zoals ISMI on Tour en Catch the Shopper.
Word lid van ISMI!
Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste trends, inzichten en strategieën die het gedrag van de consument als shopper beïnvloeden. Sluit je aan bij vakgenoten uit verschillende branches, krijg toegang tot exclusieve kennissessies, inspirerende (netwerk)events en vak- gerelateerde opleidingen.
Als kennisinstituut bieden we onze leden een uniek pakket aan activiteiten om up-to-date te blijven binnen het vakgebied. Het ISMI lidmaatschap is gekoppeld aan je organisatie en niet aan personen. Binnen het lidmaatschap is er altijd ruimte voor 2 deelnemers per bedrijf. Dat betekent dat ook je collega’s al onze ISMI opleidingen en/of events kunnen bezoeken. Wil je bijvoorbeeld zelf met een collega naar de Tweedaagse Postbachelor Shopper Marketing en je andere collega's naar de Tweedaagse Postbachelor Joint Category Development? Geen probleem. Dat valt allemaal binnen het standaard lidmaatschap van €2150,-. Geen extra kosten dus!
Tevens zijn alle events gratis door 2 personen te bezoeken, zoals bijvoorbeeld Catch-The-Shopper en ISMI on Tour.
Wil je in één keer je team inspireren aan de hand van een trendpresentatie, training of workshop? En liefst ook incompany? Graag! Neem dan even contact met ons op.
Een van de hoogtepunten is het congres Catch the Shopper, mede georganiseerd door ISMI en inmiddels het grootste business to shopper event van Nederland.
Ieder jaar hebben we een relevant thema waarmee we vakgenoten willen inspireren. Naast gerenommeerde sprekers uit het vakgebied en leerzame cases zullen we daar ook de Shopper Marketing Awards uitreiken. De enige Award in ons vakgebied. Zien we je in juni 2025?
"One-size-fits-you" en "Allways-on"
2025 wordt wederom een uitdagend jaar, we shoppen meer online dan ooit. We zijn ‘allways on’ en beïnvloeding van ons koopgedrag gaat steeds meer van ‘one size fits all’ naar ‘one size fits you’.
Partnerships tussen verschillende retailers in verschillende branches vormen een ‘blended retail experience’. Virtual Reality zal shoppers in staat stellen in een virtuele omgeving te browsen, inspiratie op te doen en te interacteren met merken en producten.
Een naadloze shopping experience via sociale platforms, AI, slimme chatbots en gepersonaliseerde ervaringen en user generated content lijkt nog ver weg, echter de toekomst is dichterbij dan je denkt.