Bolletje heeft twee reclames die hetzelfde concept volgen:
Een vrouw vraagt aan de bakker van Bolletje of de bakker iets voor haar kan maken en de bakker reageert. De bakker gaat meteen aan de slag en de vrouw is uiteindelijk tevreden met het resultaat.
Uit de sales resultaten bleek dat de ene reclame het beter deed dan de andere, 250% beter zelfs.
Volgens een onderzoek dat uitgevoerd is door een ander onderzoeksbureau via vragenlijsten, bleek dat beide reclames vrijwel even hoog scoorden op herkenning, merkkoppeling, boodschapoverdracht en rapportcijfer. Zie de resultaten van de vragenlijst hieronder. Deze hebben wij van Bolletje gekregen:
Hoe kon het verschil van 250% in de sales cijfers dan verklaard worden? Met deze vraag kwam Bolletje naar Neurensics.
En om deze challenge nog groter te maken, kregen wij vooraf niet te horen welke reclame het beter deed. Daar kwamen we vanzelf achter.
In de MRI-scan hebben respondenten naar de twee reclames gekeken. Hier zijn de 13 voor consumentengedrag relevante emoties en dimensies gemeten, zoals verlangen (Desire), vertrouwen (Trust) en aandacht (Attention).
De opgewekte emoties en dimensies zijn afgezet tegen de benchmark voor Effectieve, Likable en Irritante reclames.
Hierbij geldt: een effectieve reclame heeft een goede balans tussen positieve en negatieve emoties, waarbij de positieve emoties sterker geactiveerd moeten worden.
Verder is er gebruikt gemaakt van Eye Tracking en Brain Guided Interpretation:
Wat direct opvalt is dat Skinny Jeans (groene lijn) beter scoort dan Aqua Yoga (grijze lijn). Skinny Jeans wekt meer verwachting (Expectation) en aandacht (Attention) op en scoort slechts gemiddeld op de negatieve emoties.
Aqua Yoga scoort juist zeer hoog op de negatieve emoties, voornamelijk op afkeer (Disgust) en gevaar (Danger).
De gestippelde cirkelvormige lijn (zie bv. bij Expectation) is de reactie op de gemiddelde TV reclame.
Effectieve reclames die gedrag beïnvloeden hebben een specifiek doelpatroon (zie lichtblauwe lijn). Skinny Jeans (groene lijn) komt hier meer mee overeen dan Aqua Yoga (grijze lijn):
Met een Benchmark Similarity analyse hebben wij vervolgens berekend wat de correlatie tussen het activatiepatroon van elke reclame en het doelpatroon Effectivity was.
De correlatiefactor van Skinny Jeans was 2,6x sterker dan die van Aqua Yoga. Vrijwel het exacte verschil in de sales cijfers van Bolletje.
Met Eye Tracking, fMRI tijdlijnen en Brain Guided Interpretation (online vragenlijsten) hebben we vervolgens in detail verschillende scènes geanalyseerd, om te ontdekken waarom beide commercials een verschillende emotionele respons opwekken.
Belangrijke oorzaken waren bijvoorbeeld:
Belangrijkste key take-away:
© ISMI 2024. Alle rechten voorbehouden.
Hét grootste business-to-shopper kennisplatform.
Kenniscentrum, kennisontwikkelaar én belangenbehartiger voor Shopper- en Trade Marketing professionals.
Wij staan voor continue ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied- en deelgebieden voor alle relevante sectoren. Dit doen we door waardevolle kennis en ervaring te verzamelen en door te geven via onze Masterclasses, workshops en vakspecifieke events zoals ISMI on Tour en Catch the Shopper.
Word lid van ISMI!
Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste trends, inzichten en strategieën die het gedrag van de consument als shopper beïnvloeden. Sluit je aan bij vakgenoten uit verschillende branches, krijg toegang tot exclusieve kennissessies, inspirerende (netwerk)events en vak- gerelateerde opleidingen.
Als kennisinstituut bieden we onze leden een uniek pakket aan activiteiten om up-to-date te blijven binnen het vakgebied. Het ISMI lidmaatschap is gekoppeld aan je organisatie en niet aan personen. Binnen het lidmaatschap is er altijd ruimte voor 2 deelnemers per bedrijf. Dat betekent dat ook je collega’s al onze ISMI opleidingen en/of events kunnen bezoeken. Wil je bijvoorbeeld zelf met een collega naar de Tweedaagse Postbachelor Shopper Marketing en je andere collega's naar de Tweedaagse Postbachelor Joint Category Development? Geen probleem. Dat valt allemaal binnen het standaard lidmaatschap van €2150,-. Geen extra kosten dus!
Tevens zijn alle events gratis door 2 personen te bezoeken, zoals bijvoorbeeld Catch-The-Shopper en ISMI on Tour.
Wil je in één keer je team inspireren aan de hand van een trendpresentatie, training of workshop? En liefst ook incompany? Graag! Neem dan even contact met ons op.
Een van de hoogtepunten is het congres Catch the Shopper, mede georganiseerd door ISMI en inmiddels het grootste business to shopper event van Nederland.
Ieder jaar hebben we een relevant thema waarmee we vakgenoten willen inspireren. Naast gerenommeerde sprekers uit het vakgebied en leerzame cases zullen we daar ook de Shopper Marketing Awards uitreiken. De enige Award in ons vakgebied. Zien we je in juni 2025?
"One-size-fits-you" en "Allways-on"
2025 wordt wederom een uitdagend jaar, we shoppen meer online dan ooit. We zijn ‘allways on’ en beïnvloeding van ons koopgedrag gaat steeds meer van ‘one size fits all’ naar ‘one size fits you’.
Partnerships tussen verschillende retailers in verschillende branches vormen een ‘blended retail experience’. Virtual Reality zal shoppers in staat stellen in een virtuele omgeving te browsen, inspiratie op te doen en te interacteren met merken en producten.
Een naadloze shopping experience via sociale platforms, AI, slimme chatbots en gepersonaliseerde ervaringen en user generated content lijkt nog ver weg, echter de toekomst is dichterbij dan je denkt.