Kortom, het is wat de treinreiziger het vaakst van NS gaat horen. Het moet daarom een stem zijn die goed in het gehoor ligt. Om te onderzoeken of dit ook echt het geval is, heeft NS aan ons gevraagd om de stem met fMRI onderzoek te testen.
Om dit te onderzoeken hebben respondenten in de MRI-scan naar verschillende stemmen met verschillende boodschappen geluisterd. Met fMRI kan er direct in het brein gemeten worden welke emoties er bij de luisteraars worden opgewekt.
Er werden in het onderzoek drie verschillende boodschappen gebruikt die door de stemmen werden verteld:
Om te onderzoeken hoe goed of slecht de nieuwe omroepstem van NS wordt gewaardeerd, hebben we het vergeleken met andere stemmen:
Zo waren er dus drie categorieën stemmen die de respondenten te horen kregen: Karin de nieuwe NS omroepstem, de bekende geliefde stem en de onbekende stem.
Uit de MRI-resultaten kwamen de volgende inzichten naar voren:
Van de 3 geteste stemmen scoort de NS omroepstem het beste op de balans van emoties: er worden meer positieve dan negatieve emoties geactiveerd. De stem wordt aantrekkelijk gevonden en scoort bovengemiddeld hoog op aandacht en nieuwigheid. De nieuwe stem valt dus voldoende op, wat uiteraard belangrijk is voor een omroepstem.
De stem van Karin versus Bekende stem
Als we de resultaten van de stem van Karin vergelijken met de stem van een bekend geliefd persoon dan zijn de verschillen duidelijk zichtbaar:
Ten opzichte van een geliefde bekende stem is de stem van Karin dus impactvoller en aantrekkelijker. Het wekt meer vertrouwen op en minder negatieve emoties.
De stem van Karin versus onbekende stem
Ten opzichte van de onbekende stem valt op dat de stem van Karin wederom significant aantrekkelijker wordt gevonden (meer Desire) en minder negatieve emoties opwekt (lage Anger en Disgust).
De onbekende stem scoort op 2 punten beter: een iets hogere verwachting (Expectation) en een hogere betrokkenheid (Involvement).
Hieruit komt wederom naar voren dat de stem van Karin aantrekkelijk wordt gevonden. Daarnaast is de stem van Karin goed in staat is om negatieve emoties te verzachten. Wat voor een NS omroepstem natuurlijk heel belangrijk is, gezien de aard van de boodschap (vertraging, werkzaamheden, spoorwissel, etc.)
De stem van Karin wordt emotioneel goed gewaardeerd, is aantrekkelijk en verzacht negatieve emoties. Deze onderzoeksresultaten geven aan dat de stem een erg goede keuze is en haar toekomstige werk goed zal doen.
In de rode gebieden worden voornamelijk negatieve emoties opgewekt. In de blauwe gebieden positieve emoties. De NS stem zorgt er vooral voor dat er minder activiteit is in de rode gebieden.
© ISMI 2024. Alle rechten voorbehouden.
Hét grootste business-to-shopper kennisplatform.
Kenniscentrum, kennisontwikkelaar én belangenbehartiger voor Shopper- en Trade Marketing professionals.
Wij staan voor continue ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied- en deelgebieden voor alle relevante sectoren. Dit doen we door waardevolle kennis en ervaring te verzamelen en door te geven via onze Masterclasses, workshops en vakspecifieke events zoals ISMI on Tour en Catch the Shopper.
Word lid van ISMI!
Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste trends, inzichten en strategieën die het gedrag van de consument als shopper beïnvloeden. Sluit je aan bij vakgenoten uit verschillende branches, krijg toegang tot exclusieve kennissessies, inspirerende (netwerk)events en vak- gerelateerde opleidingen.
Als kennisinstituut bieden we onze leden een uniek pakket aan activiteiten om up-to-date te blijven binnen het vakgebied. Het ISMI lidmaatschap is gekoppeld aan je organisatie en niet aan personen. Binnen het lidmaatschap is er altijd ruimte voor 2 deelnemers per bedrijf. Dat betekent dat ook je collega’s al onze ISMI opleidingen en/of events kunnen bezoeken. Wil je bijvoorbeeld zelf met een collega naar de Tweedaagse Postbachelor Shopper Marketing en je andere collega's naar de Tweedaagse Postbachelor Joint Category Development? Geen probleem. Dat valt allemaal binnen het standaard lidmaatschap van €2150,-. Geen extra kosten dus!
Tevens zijn alle events gratis door 2 personen te bezoeken, zoals bijvoorbeeld Catch-The-Shopper en ISMI on Tour.
Wil je in één keer je team inspireren aan de hand van een trendpresentatie, training of workshop? En liefst ook incompany? Graag! Neem dan even contact met ons op.
Een van de hoogtepunten is het congres Catch the Shopper, mede georganiseerd door ISMI en inmiddels het grootste business to shopper event van Nederland.
Ieder jaar hebben we een relevant thema waarmee we vakgenoten willen inspireren. Naast gerenommeerde sprekers uit het vakgebied en leerzame cases zullen we daar ook de Shopper Marketing Awards uitreiken. De enige Award in ons vakgebied. Zien we je in juni 2025?
"One-size-fits-you" en "Allways-on"
2025 wordt wederom een uitdagend jaar, we shoppen meer online dan ooit. We zijn ‘allways on’ en beïnvloeding van ons koopgedrag gaat steeds meer van ‘one size fits all’ naar ‘one size fits you’.
Partnerships tussen verschillende retailers in verschillende branches vormen een ‘blended retail experience’. Virtual Reality zal shoppers in staat stellen in een virtuele omgeving te browsen, inspiratie op te doen en te interacteren met merken en producten.
Een naadloze shopping experience via sociale platforms, AI, slimme chatbots en gepersonaliseerde ervaringen en user generated content lijkt nog ver weg, echter de toekomst is dichterbij dan je denkt.