Dräger is wereldwijd een marktleider op het gebied van medische- en veiligheidstechniek. De Dreamguard is het nieuwste innovatieve product dat zij hebben ontwikkeld: een babyfoon met bewegingssensor.
Dräger heeft de branding van dit nieuwe product helemaal voor eigen rekening genomen. Vóór de lancering van de Dreamguard restte zich nog een uitdaging: de complexe techniek vroeg namelijk om een verkoopprijs van meer dan 200 euro om rendabel te zijn.
Voor Dräger was het echter een open vraag of consumenten dit unieke product zouden herkennen en waarderen óf dat ze het zouden zien als "gewoon een fancy babyfoon". Deze zijn doorgaans namelijk een stuk lager geprijsd.
De vraag van Dräger:
Dit is onderzocht met NeuroPricing™. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de invloed van de prijs op de waargenomen kwaliteit om zo de prijs-kwaliteitsperceptie te kunnen bepalen. De juiste lanceerprijs (meer dan 200 euro) zou het product maken of breken en het was voor Dräger dus van cruciaal belang om een prijs te vinden die:
NeuroPricing™ meet met EEG de waargenomen waarde van een product of dienst op basis van hersensignalen. Met EEG worden de ultrasnelle reacties van de verschillende gebieden in de hersenen vastgelegd.
Vervolgens kan worden geconcludeerd of een prijs wel of niet passend is. Dit wordt ook wel de 'feel-good-price' genoemd: dé sweet spot waarbinnen jouw doelgroep bereid is de gevraagde prijs voor het product of de dienst te betalen. Hiermee wordt de verwachte omzet en winst berekend bij de verschillende prijspunten. Zo kom je erachter wat de ideale prijs is, aangezien de ideale prijs niet per se de laagste is.
Resultaten
In figuur 2 zie je de resultaten van de feel-good-price. Hiermee is de vraagcurve (figuur 3) en de omzetcurve (figuur 4) van het product bepaald.
Om aan te tonen dat er een verschil is tussen wat mensen zeggen wat een goede prijs is en wat mensen onbewust een goede prijs vinden, is er ook een vragenlijstonderzoek afgenomen. Het verschil tussen de bewuste en onbewuste reacties is te zien in figuur 3. De grijze lijn zijn de bewuste antwoorden en de groene lijn de resultaten van de EEG NeuroPricing™ studie.
Zoals je ziet is er een enorm gat tussen beide resultaten (Brain-Explicit Gap). Het resultaat van de NeuroPricing™ studie laat zien dat mensen onbewust bereid zijn veel meer te betalen voor de babyfoon dan bewust. Dat is de kracht van NeuroPricing™.
Indien Dräger alleen een vragenlijstonderzoek zou hebben uitgevoerd, zou de adviesprijs uitgekomen zijn op minder dan 100 euro. Dräger zou in dat geval de lancering van het product hebben afblazen. Uit EEG onderzoek is gebleken dat de waargenomen waarde aanzienlijk hoger was. Het advies was dan ook om het product te lanceren tegen een prijs tussen 200 en 250 euro. In figuur 3 zie je dat dit overeenkomt met een vraag tussen 50% en 70%.
Dräger heeft ons advies opgevolgd en lanceerde het product Dreamguard met de door NeuroPricing™ geadviseerde prijs. Dit was een groot succes. Op het moment van schrijven heeft Dreamguard een waardering van 4,5 sterren op Amazon Duitsland. Hierbij geeft men voornamelijk aan dat het product een uitstekende prijs- kwaliteitverhouding heeft. Ook geven klanten aan dat de Dreamguard een onbetaalbare gemoedsrust biedt.
© ISMI 2024. Alle rechten voorbehouden.
Hét grootste business-to-shopper kennisplatform.
Kenniscentrum, kennisontwikkelaar én belangenbehartiger voor Shopper- en Trade Marketing professionals.
Wij staan voor continue ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied- en deelgebieden voor alle relevante sectoren. Dit doen we door waardevolle kennis en ervaring te verzamelen en door te geven via onze Masterclasses, workshops en vakspecifieke events zoals ISMI on Tour en Catch the Shopper.
Word lid van ISMI!
Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste trends, inzichten en strategieën die het gedrag van de consument als shopper beïnvloeden. Sluit je aan bij vakgenoten uit verschillende branches, krijg toegang tot exclusieve kennissessies, inspirerende (netwerk)events en vak- gerelateerde opleidingen.
Als kennisinstituut bieden we onze leden een uniek pakket aan activiteiten om up-to-date te blijven binnen het vakgebied. Het ISMI lidmaatschap is gekoppeld aan je organisatie en niet aan personen. Binnen het lidmaatschap is er altijd ruimte voor 2 deelnemers per bedrijf. Dat betekent dat ook je collega’s al onze ISMI opleidingen en/of events kunnen bezoeken. Wil je bijvoorbeeld zelf met een collega naar de Tweedaagse Postbachelor Shopper Marketing en je andere collega's naar de Tweedaagse Postbachelor Joint Category Development? Geen probleem. Dat valt allemaal binnen het standaard lidmaatschap van €2150,-. Geen extra kosten dus!
Tevens zijn alle events gratis door 2 personen te bezoeken, zoals bijvoorbeeld Catch-The-Shopper en ISMI on Tour.
Wil je in één keer je team inspireren aan de hand van een trendpresentatie, training of workshop? En liefst ook incompany? Graag! Neem dan even contact met ons op.
Een van de hoogtepunten is het congres Catch the Shopper, mede georganiseerd door ISMI en inmiddels het grootste business to shopper event van Nederland.
Ieder jaar hebben we een relevant thema waarmee we vakgenoten willen inspireren. Naast gerenommeerde sprekers uit het vakgebied en leerzame cases zullen we daar ook de Shopper Marketing Awards uitreiken. De enige Award in ons vakgebied. Zien we je in juni 2025?
"One-size-fits-you" en "Allways-on"
2025 wordt wederom een uitdagend jaar, we shoppen meer online dan ooit. We zijn ‘allways on’ en beïnvloeding van ons koopgedrag gaat steeds meer van ‘one size fits all’ naar ‘one size fits you’.
Partnerships tussen verschillende retailers in verschillende branches vormen een ‘blended retail experience’. Virtual Reality zal shoppers in staat stellen in een virtuele omgeving te browsen, inspiratie op te doen en te interacteren met merken en producten.
Een naadloze shopping experience via sociale platforms, AI, slimme chatbots en gepersonaliseerde ervaringen en user generated content lijkt nog ver weg, echter de toekomst is dichterbij dan je denkt.