Waar niemand het 20 jaar geleden over duurzaamheid had, is het nu hot topic. Chantal: “We kennen allemaal berichten over klimaatverandering en de plastic soep. Holbox kiest er bewust voor om zijn ogen daar niet voor te sluiten, maar juist voorop te lopen. Duurzaamheid is de slagader van ons bedrijf en innoveren zit in ons DNA. We hebben al veel processen verduurzaamd. Zo filteren we al het afvalwater, zodat het terug de natuur in kan. En we werken zonder uitstoot. We hebben niet eens een schoorsteen op het dak!”
Milieuvriendelijke alternatieven voorop
Duurzaam ondernemen betekent ook dat je kritisch kijkt naar materiaalgebruik. Dit verwachten we ook van onze leveranciers. Chantal: “We gebruiken bijvoorbeeld alleen 100 procent FSC-karton uit Europa. Dat betekent dat er gebruik wordt gemaakt van verantwoord beheerde bossen, met aandacht voor mens en dier die van het bos afhankelijk zijn. Daarnaast is karton altijd recyclebaar.
Een kartonnen display kan tot zeven keer gerecycled worden. Daarna zijn de vezels stuk en wordt er toiletpapier van gemaakt. Onze inkten en lakken zijn bovendien gemaakt van plantaardige materialen. Klanten kunnen wel kiezen voor UV-lak, maar we proberen hen te sturen richting een milieuvriendelijker alternatief. Ook zij willen vaak een duurzame footprint.” Ricardo Valkenburg, hoofd design bij Holbox, ziet het als zijn taak om de klant mee te nemen in de beweging naar meer duurzaamheid. “Vaak denkt men ten onrechte dat de duurzame oplossing minder goed is. Dat een lak op waterbasis bijvoorbeeld minder glanst dan een UV-lak. Wij laten hen met onze producten zien dat dit niet klopt. Met een watergedragen lak krijg je tegen dezelfde kosten hetzelfde resultaat, maar dan met minder milieubelasting. We zien het als onze plicht om de klant daarover te informeren.”
Ook op het gebied van logistiek denken we na. De 2 Second Display serie is daar een goed voorbeeld van, zegt Chantal. “Door slim te ontwerpen, passen er veel meer displays op een pallet dan normaal. Het gevolg daarvan is dat je minder transportbewegingen maakt. Dat is niet alleen duurzaam, maar bespaart ook kosten. En omdat het egoïstisch zou zijn om dit soort oplossingen voor onszelf te houden, hebben we het patent al op verschillende plekken in de wereld verkocht. Delen is vermenigvuldigen.”
Minder vervuiling, meer functionaliteit
Hoe zetten we producten slimmer en beter in de markt? Over die vraag buigen onze designers zich dagelijks. Het leidde al tot verschillende innovatieve oplossingen. Zoals het Hang-In-display, een tegenhanger van de gangbare klikdisplays. Ricardo: “Dit display is van 100 procent karton, beresterk en je gooit het na gebruik zo de papierbak in. Bovendien ben je anders dan bij sleeves niet gebonden aan standaard maten en vormen. Een kartonnen display kan zo groot of gek als je zelf wilt. Hoe makkelijk wil je het hebben?” Of wat denk je van de ECO-topper: een kartonnen topkaart. Ricardo: “Je klapt de ECO-topper eenvoudig naar voren. Je zet hem op het display, zonder dat er kunststof aan te pas komt.”
Het is Ricardo’s droom om op een bepaald moment geen afval meer te produceren. Op dit moment onderzoekt zijn designteam hoe ze het restmateriaal uit de bestaande processen zo efficiënt mogelijk kunnen (her) gebruiken. “Steeds weer kijken we naar de bestaande processen. Kunnen we bijvoorbeeld op kleinere plaatformaten werken om karton te besparen? Of kunnen we misschien nog wat met het restmateriaal, door er bijvoorbeeld onderdelen van te maken waarvan ik weet dat ik ze de komende jaren nog nodig heb? Je bouwt dan een voorraad op met wat je normaliter in de papierbak zou gooien, win-win.” Chantal vult aan: “We proberen creatief om te gaan met ons afval. Zo maakten we recentelijk bijvoorbeeld kartonnen bloemetjes die we aanbieden in de webshop en uitdelen aan onze klanten. En we produceren notitieboekjes voor intern gebruik. Zo is de cirkel weer rond.”
Holcomplet
Chantal: “Onze gedachten blijven altijd op volle toeren draaien. Zo zijn we nu bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een concept, genaamd Holcomplet. Dit is een geheel nieuwe kijk op het inzetten van displays, waarbij duurzaamheid het sleutelwoord is. Denk hierbij aan een lagere milieubelasting door minder vervoersbewegingen, minder materiaalgebruik en uiteindelijk ook minder CO2 uitstoot!”