De recente prijsinflatie heeft een aanzienlijke invloed op het consumentengedrag en de keuzes die worden gemaakt in supermarkten. Een opvallend onderdeel is de verschuiving tussen private label-merken in vergelijking met gevestigde A-merken. Uit onderzoek blijkt dat private label producten terrein winnen door consumenten een kostenefficiënt alternatief te bieden voor A-merken. We zien in onze onderzoeken dat meer dan de helft van de consumenten (54%) het afgelopen jaar vaker huismerken is gaan kopen. A-merken merken dit vanzelfsprekend in hun rotatie en kunnen het tij niet gemakkelijk keren. Gelukkig behouden (de meeste) de A-merken hun sterke positie. Veel consumenten blijven loyaal aan bepaalde merken vanwege het vertrouwen in de kwaliteit, consistentie en gebruikerservaring die deze merken bieden.
Om een concreet beeld te krijgen in het gedrag van consumenten binnen diverse productcategorieën, hebben wij de Markteffect Private Labels vs. A-merk Monitor ontwikkeld (zie bijlage). Hierbij zoomen we in op keuzegedrag met betrekking tot prijselasticiteit, merkloyaliteit en toekomstperspectieven. Dat doen we zowel op totaalniveau als per product.
Graag wil ik op de hoogte stellen dat we dit onderzoek in december gaan uitvoeren, voor het eerst op deze schaal. Hierna wordt het onderzoek ieder half jaar herhaald. Indien je je vóór 8 december inschrijft, krijg je de mogelijkheid om twee maatwerkvragen toe te voegen aan de vragenlijst. Deze additionele vragen worden enkel aan jullie gerapporteerd.
Deelname aan het onderzoek voor ISMI leden bedraagt: €1.295,- ipv €1.450,- (bij n=200 product users) en €1.750,- ipv €1.950,- (n=400 product users).